Verhot vaikuttavat hyvinvointiimme 27.2.2019 – Kategoria: Ajankohtaista

Onpa kyseessä sitten rullaverhot, pimentävät rullaverhot, screen-verhot, laskosverhot, kaihtimet tai muut aurinkosuojaimet, puhutaan ennen kaikkea hyvinvoinnista.

 

 

 

Me kuulumme aurinkosuoja-alan yritysten yhteiseen etujärjestöön Aurinkosuojaus ry:hyn. ”Pelkän verhokaupan” sijaan haluamme osaltamme lisätä tietoisuutta auringonsuojauksesta, sillä se liittyy pitkälti myös meidän kaikkien terveyteen ja hyvinvointiin. Euroopan katto-organisaation kotipaikka on puolestaan Bryssel. ES-SO perustettiin vuonna 2004 ja sen tarkoitus on tuoda yhteen ammatilliset auringonsuojausalan organisaatiot EU:n alueella.

Päivänvalo ja auringon säteily koetaan yleensä myönteisiksi asioiksi. Päivänvalo vähentää sähkövalaistuksen tarvetta ja lämpösäteily puolestaan tilojen lämmitystarvetta. Auringonsuojauksen tavoitteena on estää auringonsäteilyn epäedullinen vaikutus energiankulutukseen, kuten tilojen jäähdytystarpeisiin. Liiallinen auringonsäteily vähentää viihtyvyyttä lämpötilan suhteen ja saattaa haitata myös työskentelyä.

Mikäli sinulla on mahdollisuus automatisoida aurinkosuojat, voit saavuttaa seuraavia merkittäviä säästöjä:
– jäähdytyksessä lähes 90%
– valaistuksessa 40 – 90%
– lämmityksessä lähes 10%.

Kun puhutaan rakentamisesta, pitäisi aurinkosuojauksen olla yksi ensimmäisistä askelista taloteknisten järjestelmien ja ratkaisujen suunnittelussa. Rakennuksen energiankulutus on erittäin riippuvainen käytetystä aurinkosuojauksesta.

 

 

 

Mitä lisäarvoa verhot tuovat?

Verhot tuovat viihtyisyyttä lämpötilan suhteen (lämpöviihtyvyys), visuaalista viihtyvyyttä, akustista viihtyvyyttä. Verhot voivat osaltaan parantaa jopa sisäilman laatua.

Päivänvalo on ensiarvoisen tärkeää terveyden, hyvinvoinnin ja tuottavuuden kannalta. Siksi ilmaisen päivänvalon hyödyntäminen on otettava huomioon jo aikaisessa vaiheessa suunnittelua. Silmämme tarvitsevat joka päivä 20 minuutin ajan 4.000 Luxia nollatakseen biologisen kellomme. Biologinen kello tuottaa yön aikana proteiineja kehossamme ja kuluttaa ne päivällä. Kyseinen toiminto vaikuttaa muun muassa hormonitasoihin, uneen, kehon lämpötilaan ja aineenvaihduntaan. Ilmiö selittää myös aikaeroväsymystä, kun sisäinen kello ja ulkoinen kello käyvät eri tahtia. Häiriö biologisessa kellossamme voi vaikuttaa jopa migreenin syntyyn.

Esimerkkinä kerrottakoon: näkötarkkuutta vaativassa työssä tulee valaistusvoimakkuuksien olla noin 750 lx ja näyttöpäätetyössä enintään 500 lx. Auringonvalo ylittää jopa satakertaisesti valaistustarpeen!

Puhuttaessa verhoista sisustuksellisena ratkaisuna, puhumme samalla erittäin tärkeästä terveyttä edistävästä elementistä. Aika on itse kullakin kortilla, joten toivomme osaltamme, että helpotamme sopivien verhoratkaisujen löytymistä vaivattomasti näin netistä! Mikäli sinulla herää kysyttävää, niin voit aina laittaa meille sähköpostia info@ihanin.fi.

Kiitos, että vietit hetken aikaa kanssamme.